Scott Joplin (1867/68-1917) |
En opera fra nettopp USA som ikke har blitt godt kjent, er Treemonisha. Noe feilaktig har den blitt kalt "ragtime-operaen", og det knytter seg til komponisten og librettiste mer enn operaens innhold og form. For operaen som ble skrevet i 1910, men faktisk ikke oppført i sin helhet før over sekti år senere, ble komponert av ingen ringere enn Scott Joplin - ragtimens store mester.
Treemonisha ble skrevet med klar inspirasjon fra europeisk opera. Her er elementer fra så vel Richard Wagner, Gilbert and Sullivan og flere andre. Temaet derimot er tydelig amerikansk, og sentrerer rundt den unge piken Treemonisha som kommer fra en plantasje i Arkansas. Operaens tema er utdanning og ikke minst de svartes rettigheter i et svæt rasedelt USA i Joplins samtid. Men den er også genretypisk med arier og resitativer, men med klare innslag av Joplins afroamerikanske musikk, både ragtime og spirituals og folkemusikk.
Her har vi noe så interessant som en amerikansk opera, skrevet av en av samtidens mest berømte populærmusikere, svart, og som skapte et verk som blandet både europeisk finkultur med amerikansk musikk og tematikk - mer enn to tiår før George Gershwin.
Men operaen fikk en ublid skjebne. Tross gode kritkker for arbeidet Joplin hadde lagt ned i operaen, ble den aldri fremført i hans levetid. En konsertversjon av deler av operan ble fremført i New York i 1915, men det skulle drøye helt til 1972 før Treemonisha kunne innta scenen den faktisk ble skrevet for.
Spent på å høre denne spesielle, men svært karakteristiske og sjarmerende operaen. Her kan du det:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar