Min fascinasjon for 1700-tallets operakunst burde være velkjent for leserne av denne bloggen. Det er i det hele et svært interessant og fascinerende århundre. Det var en århundre som endret mye av den verden som vi lever i i dag. Tanker, idéer, styreformer, liksom kultur og kunst har mange røtter tilbake til 1700-tallet. Men det er også et århundre, og en livsform, som ligger uendelig langt fra vår.
Noen av dem som har bragt en bit av dette århundret, og menneskene fra den tiden, til oss i dag er malerne. 1700-tallets portrettkunst var fremragende, og en av mesterne var briten Thomas Gainsborough. Sammen med rivalen Joshua Reynolds' står Gainsboroughs' portretter og landskapsmalerier frem som noe av det aller ypperste av europeisk kunst.
Gainsborougs berømte maleri av komponisten Johann Christian Bach
Den 2. august 1788 døde kunstneren i London. Han hadde en lang og rik karriére bak seg som en av britisk og europeisk malerkunstst fremste representanter. Mange var Gainsboroughs modeller, både kongelige, adelige, kunstnere, rike borgere eller det britiske landskapet. I dag er derfor Gainsboroughs bilder med å danne rammen om vårt bilde av dette fascinerende, fremmede, men akk så viktige 1700-tallet.
For ikke å glemme musikken fra 1700-tallet. En av Gainsboroughs samtidige, og en av hans modeller, komponisten Johann Christian Bach (London-Bach). Her kontratenoren Philippe Jaroussky med arien "Ch'io Parta?" fra hans opera Temistocle (1772):
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar