lørdag 7. mai 2011

Antonio Salieri - in memoriam

For faste lesere av denne bloggen kommer det nok ikke som noen overraskelse at jeg har en forkjærlighet for det litt obskure, de litt grå og glemte personer i historien. Og det er en dårlig skjult hemmlighet at jeg har en særlig forkjærlighet for den italienske 1700-tallskomponisten Antonio Salieri. Dagen i dag er en dag for å minnes ham. Den 7. mai 1825 åndet nemlig den tidligere hoffkapellmester Salieri ut, mett av dage og en aldri så liten smule senil på sine gamle dager. Men på høyden av sin makt og popularitet var Salieri en av Europas mest berømte og elskede komponister.

Jeg vil i anledning dagen få lede oppmerksomheten på et lite hylningsskrift jeg publiserte på denne bloggen for et par måneder siden. Jeg føler at det passer på denne dagen:
http://fradengamleby.blogspot.com/2011/01/antonio-salieri-en-hyllest.html

Lytt også til Salieris Requiem i C-moll, dødsmessen han skrev i 1804. Den ble oppført under en minnehøytid over den avdøde komponisten den 22. juni 1825.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar