Thomas Augustine Arne lyder kanskje ikke kjent? Ei heller operaen Artaxerxes som hadde premiére på det kongelige operahuset i Covent Garden i London i 1762? Det er nok betegnende både for Arne, for 1700-tallsoperaen og iallfall den engelske varianten av opera seria-genren. Arnes eneste verk i denne tidens populæropera var da også Artaxerxes. Men den er et mesterverk. Lytt bare til Joan Sutherlands versjon av arien "The soldier tir'd":
Hvem var nå denne Arne? Han var født i London i 1710 og døde den 5. mars 1778 og ble begravd i St. Paul's Cathedral. At hans far syslet med møbler skulle vel ikke tilsi at Thomas skulle velge musikken som sin levevei. Kanskje var den store Händel inspirasjon? Eller Londons pulserende musikkliv i kaffehus , salonger eller teatre? Iallfall skulle Thomas Arne komponere musikk til nærmere 90 engelske skuespill og musikkteaterstykker. Hverken Rosamond fra 1733, Artaxerxes fra 1762 som ble en stor suksess i samtiden eller Alfred fra 1740 bringer vel frem de store, anerkjennende nikkene i dag.
Allikevel er det ett parti fra Arnes mange verk alle kjenner, uten kanskje å vite det? Finalen i operaen Alfred, som var tilegnet Fredrick, prinsen av Wales i 1740, endte i en voldsom, patriotisk og pompøs avslutning. Arveprinsen og hele publikum måtte føle seg britiske etter å ha hørt dette, og det gjør nok de fleste briter enn i dag. Du kjenner det - Rule Britannia! Her kan du nyte mezzosopranen Sarah Connollys fantastiske versjon, fra den mest britiske av britiske tilstelninger - Last Night of the Proms:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar