søndag 11. august 2013

Joseph Schuster

Av mer eller mindre kjente 1700-tallskomponister, våger jeg å påstå at Joseph Schuster er en av de mindre bekjente, selv for leserne av denne bloggen. Jeg hadde aldri hørt om ham selv heller, før jeg tilfeldigvis kom over en fantastisk innspilling av hans opera Demofoonte, utgitt på selveste Deutsche Harmonia Mundi for et par år siden. Nysgjerrig som jeg er, måtte jeg undersøke hvem denne Schuster var - og jeg ble raskt fascinert av musikken og komponisten.

Dagen i dag var hans fødselsdag. Den 11. august i 1748 ble han født i en av Europas store musikkbyer på den tiden, Dresden. Faren var også musiker, og unge Joseph ble sendt til Venezia for å studere under en av tiden store musikklærere, Giovanni Battista Martini. Etterhvert rullet den ene operaen etter den andre inn på Italias store operascener, det være seg i Venezia eller Napoli. Demofoonte ble satt opp i 1776, og var en innenfor den seriøse genren. Men Schuster skrev også en lang rekke lette buffa-operaer, samt den bejublede syngespillet Der Alchymist fra 1778.

Da Schuster døde i 1812 hadde han ikke komponert noe på mange år, men han var som mange av sine kollegaer en produktiv komponist gjennom flere tiår. Operaer, kirkemusikk, instrumentalmusikk - listen er lang. Og selv om mye nok må sies å være trygt og godt innenfor rammene av sin genre, fenger musikken fremdeles i dag - 265 år etter hans fødsel. Iallfall for en entusiast som meg.

Lytt bare til disse vakre ariene fra Demofoonte:








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar