fredag 23. mars 2012

Shenandoah

Utsikt over et parti av Shenandoah-dalen
Det er vår. I det jeg skriver dette, lyser vårsolen inn vinduet her jeg sitter. Man kan bli rent våryr, ja rett ut romantisk av sånt. Men hva har denne vårromantikken å gjøre med dagens bloggoverskrift? Shenandoah. Et merkelig navn?

For noen måneder siden var jeg i USA og fikk oppleve så mangt. Ett av høydepuntene var for meg å kjøre nedover den mektige Shenandoah-dalen. Inne i den store fjellkjeden Appalachiene, vest i delstaten Virginia, ligger denne utrolig vakre dalen.

I Shenandoah-dalen ligger det amerikanske kulturlandskapet brettet ut mellom uendelige, rullende åser. Her ligger da også The Blue Mountains, som nettopp ser blå ut i horisonten. Her er løvskog så langt øyet kan se, og om høsten i sin mest fargesprakende drakt. Naturen har virkelig lagt godviljen til i denne delen av Amerika.

Men for en historie-interessert som meg, med en uttalt interesse for amerikansk historie for 150 år siden - for den amerikanske borgerkrigen, så rommer Shenandoah mye. Her rullet borgerkrigen frem og tilbake gjennom flere år. På rekke og rad ligger kjente steder knyttet til historien til denne amerikanske tragedien. Krig og vakkert landskap - nettopp slike paradokser som vi så ofte finner.

Thomas "Stonewall" Jackson.
Berømt for sitt Shenandoah-felttog
i 1862
Skal du til USA, og det håper og tror jeg jo de fleste har lyst til, så vil jeg på det varmeste anbefale en tur til det naturskjønne Shenandoah. Kjør nedover litt smalere veier, utenfor den raske Interstaten. Da vil du oppleve mye av dalens skjønnhet. Bringer du i tillegg med deg, som jeg gjorde, en interesse for hendelene i den amerianske borgerkrigen for 150 år siden - ja da kan jeg love det en opplevelse for livet.

Mens du venter, kan du jo høre på den vakre hymnen fra 1800-tallet "Oh Shenandoah":

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar