lørdag 25. august 2012

Hyrdekongen

Hyrdekongen, Il re pastore. Det kunne nesten vært Jesus det er snakk om, men i 1700-tallets antikkfikserte verden, av helter, guder, nymfer og guddommelige eventyrriker, er hyrdekongen ingen ringere enn Alexander den Store.

Den store operadikteren Metastasio, eller Pietro Antonio Domenico Trapassi som han egentlig het, skrev i 1751 diktet Il re pastore. Sin inspirasjon fant han i den italienske renessansedikteren Torquato Tassos eventyrlige epos Aminta fra 1573. Det var en historie om kjærlighet, storpolitikk, intriger, svik, om hyrder og nymfer i et pastoralt drømmeland. Midt i det hele opptrer den makedonske kong Alexander, forkledd som en hyrde. Og til slutt - ja, så går alt bra, slik det skulle gjøre.

Mange var dem som skrev operaer over Metastasios tekst, men en av de aller beste er som så ofte, Wolfgang Amadeus Mozarts versjon fra 1775. Skrevet i løpet av seks uker, er det et sjarmerende verk den da 19-årige Mozart skrev til en østerriksk erkehertugs besøk i Salzburg er så visst ikke hans mest fremragende. Allikevel aner man det guddommelige i Mozarts komponering, som bare få år senere skulle blomstre til fulle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar